تداوم بازداشت غیرقانونی شاپور کاظمی در سکوت خبری


راه سبز - شاپور کاظمی تکنیسین مخابرات، عضو هیات مدیره تولیدکنندگان یوپی‌اس، عضو اتاق بازرگانی مخابرات و از شخصیتهای برجسته علمی در عرصه مخابرات و الکترونیک ایران است . اومدیر یکی از بزرگترین مراکز تولید علم و فناوری های مخابراتی کشوربه نام "کارخانه منابع تغذیه الکترونیک" است.او همچنین از کارآفرینان حوزه مخابرات است که در زمان جنگ ایران و عراق خدمات مخابراتی و الکترونیکی به صنایع جنگی ایران ارائه می‌داده‌است.

اما درکنار تمام این تخصص ها چیزی که باعث شد وی هم اکنون در زندان به سر ببرد نسبت نزدیک ایشان با مهندس موسوی است. شاپور کاظمی برادر زهرا رهنورد همسر میر حسین موسوی است که در روزهای اول اعتراضات مردم به انتخابات ریاست جمهوری دهم بازداشت شد.

شاپور کاظمی که نزدیک به هفتاد سال سن دارد و از ناراحتی های قلبی، فشار خون و چربی خون رنج می برد، قریب به چهار ماه است که به جرم اقدام علیه امنیت كشور در بازداشت موقت به سر می برد و حتی از داشتن وكیل مدافع محروم بوده است و این در حالی است که هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته است.

در همین رابطه سازمان عفو بين‌الملل با اعلام اینکه شاپور کاظمی بدون اتهام و دسترسی به وکيل در بازداشت به سر می‌برد برای آزادی شاپور کاظمی از همگان دعوت کرده، به مقامات ايرانی به خاطر ادامه‌بازداشت غیرقانونی آقای کاظمی اعتراض کنند.

همچنین شیرین عبادی برنده‏ جایزه صلح نوبل با اشاره به ادامه بازداشت برادر زهرا رهنورد، از آن به عنوان "گروگانگیری" یاد کرد و گفت: "آقای مهندس شاپور کاظمی با سن بالایی که دارند فقط به گناه اینکه برادر خانم زهرا رهنورد هستند به گروگان گرفته شده‌اند. برای اینکه با اسارت ایشان دهان مهندس موسوی و خانم زهرا رهنورد را ببندند، که البته دیدیم این چنین نشد و این دو فرد نه تنها دهانشان بسته نشد، بلکه حتی سخن به اعتراض هم نگشودند، برای اینکه تفاوتی بین برادر خودشان و سایر افرادی که در بند هستند قائل نشوند. این آدم نه سیاسی بوده و نه اساساً در کار انتخابات و اعتراضات دخالت داشته است. ایشان با سنی نزدیک به هفتاد سال، یک مهندس قدیمی است که فقط در زمینه‌ مهندسی فعالیت می‌کرده است. که تا به امروز حق نداشته وکیل بگیرد، و از کلیه‌ حقوق انسانی یک زندانی محروم شده است، صرفاً به گناه این که خواهرش همسر مهندس موسوی است."



پرونده سازی، سرپوشی بر اعمال ارتکابی نافی قانون و اخلاق

زهرا رهنورد اولین بار خبر بازداشت برادرش را یکماه پس از بازداشت وی و بخاطر همدردی خانواده یکی از بازداشت شدگان اعلام می کند.

همسر کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری علت این بازداشت فشار بر میرحسین موسوی و خود می داند و می گوید: " برادر خود را جدا از برادران و خواهران دستگیر شده دیگر تصور نکرده و به همین دلیل از طرح مستقلانه نام وی طی این مدت خودداری کرده بودم. اما پرونده‌سازان بدانند با تداوم چنین مشی‌ای غضب الهی دامنگیرشان خواهد شد و ملت نیز ایشان را مطرود کرده و اعمال فشار بر مهندس موسوی و من کارگر نخواهد بود. من اعلام می‌کنم که اگر از مهندس کاظمی به زور، اقرا بگیرند یا صدها برگ بر ضد مهندس کاظمی چاپ کنند و ارائه دهند نه من و نه ملت، این‌ها را باور نخواهند کرد."

رئیس اسبق دانشگاه الزهرا افزود: "بیش از یک ماه است که برادرم در بازداشت به سر می‌برد و طی این مدت ضمن این‌که خانواده و والدین پیرم را به صبر و توکل دعوت کرده‌ام خود نیز از ایجاد تنش و حتی اقدامات رسانه‌ای اجتناب ورزیدم.تاکنون از همه روش‌های قانونی و مسالمت‌آمیز توام با بردباری و متانت برای آزادی وی و دیگر بازداشت‌شدگان استفاده کرده‌ایم و امیدوار بودیم قانون و دادرسی منصفانه جریان داشته باشد اما اکنون شاهد سناریوی مهندسی پرونده‌سازی و تمسک به روش‌های غیر اخلاقی و منافی اصول و قوانین توسط برخی از مفتریان هستیم."

زهرا رهنورد با اشاره به اتهامات وارد شده بر برادرش مبنی بر اغتشاش طلبی، رابطه با بیگانگان و حضور در خانه‌های تیمی ابراز تاسف کرده و اعلام می کند: " از طرح چنین اتهاماتی علیه برادرم به خدا پناه برده اما برای روشن شدن اذهان متذکر می‌شوم که مهندس کاظمی دارای سه فرزند، عروس، داماد و نوه می‌باشد و تردد وی به خارج از کشور هم به جهت معالجه بیماری خاص همسرش و هم انتقال دانش و فناوری‌های نوین مخابراتی به کشور بوده‌است. این امر را نیز نباید فراموش کرد که داشتن گرین کارت، فاقد عنوان مجرمانه است مگر اینکه عده‌ای بخواهند از آن برای پرونده‌سازی استفاده کنند."

وی در ادامه با محکوم کردن این اتهامات و پرونده سازی ها می گوید: " هیچ‌گونه برچسب و اتهامی در مورد وی از قبیل اغتشاش‌طلبی، رابطه با بیگانگان و حضور در خانه‌های تیمی قابل تصور نیست. متاسفانه برای نیل به مقاصد کوتاه مدت سیاسی خود و تبارشان، حیثیت و آبروی افراد را به بازی می‌گیرند با این تصور که با روش‌های انحرافی می‌توانند سرپوشی بر اعمال ارتکابی نافی قانون و اخلاق خود بگذارند."



همچنان به کشور "خدمت" خواهم کرد

قابل ذکر است که دستگیری مهندس کاظمی زمانی برجسته و خبرساز می شود که رسانه های محافظه کار و نزدیک به دولت شروع به وارد کردن اتهامات غیر واقعی و پرونده سازی برای وی به منظور فشار آوردن بر میر حسین موسوی می کنند.

در همین زمینه الیاس نادران نماینده مجلس هشتم و عضو فراکسیون اصولگرایان در انتقاد به تقاضای آزادی بازداشت شدگان توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی ، کاظمی را تلویحا وابسته به امریکا و یکی ازگردانندگان آنچه آن را آشوب های اجتماعی خوانده بود، معرفی کرد.

وی دریادداشتی خطاب به هاشمی رفسنجانی نوشته بود: " اینکه مسئولین دغدغه آزادی افرادی را داشته باشند که ممکن است به خطا دستگیر شده باشند و یا جرم های سبکی داشته باشند، امر پسندیده ای است؛ اما اگر برادر همسر یکی از سردمداران جریان آشوب، مدیریت بخشی از اغتشاشات را برعهده داشت و از ده سال پیش با خانمی که سابقه نفاق داشته در خانه تیمی دستگیر شده و اعتراف کرده است که توسط او بخشی از آشوب ها مدیریت شده و سفرهای متعددی در سالهای اخیر به امریکا داشته و حتی برای سهولت در رفت و آمد گرین کارت دریافت کرده، باید آزاد شود؟"

همچنین روزنامه ایران متعلق به دولت احمدی نژاد در مطلبی با عنوان راز سکوت رهنورد، شاپور کاظمی را اینگونه معرفی کرده است: "شاپور کاظمی برادر زهرا رهنورد حدودا 55 ساله و مجرد، دارای گرین کارت ایالات متحده امریکا است و رفت و آمد زیادی به امریکا دارد و از بدهکاران سیستم بانکی کشور می باشند..."

این اتهامات به اثبات نرسیده در حالی صورت می گیرد که ژیلا بنی یعقوب به نقل از شوهرش بهمن امویی که مدتی هم سلولی شاهپور کاظمی بوده می گوید: " بهمن خیلی تحت تاثیر شخصیت علمی و عمیق آقای کاظمی قرار گرفته بود. او انسان بسیار مطلع و با دانشی در زمینه های مختلف بویژه در فن آوری های مخابراتی است .یک کارآفرین موفق که صاحب کارخانه ای است که بیش از سیصد متخصص وکارمند و کارگر تحت نظر وی مشغول فعالیت وارائه خدمت هستند و در چند دهه گذشته هزاران تکنیسین و متخصص حوزه های مخابراتی و الکترونیکی تحت نظرش آموزش دیده اند."

وی ادامه می دهد وقتی همسرم از وی می پرسد که بعد از این اتفاقات و زندان، آیا بعد از آزادی از ایران می روید ؟ مهندس کاظمی پاسخ می دهد: با وجود اینکه این زندان را ناحق می دانم اما پس از آزادی همچنان در کشورم می مانم ،چون می خواهم همچنان به کشورم خدمت کنم که بهمن گفته بود :شاید دوباره شما را اذیت کنند ، بویژه اینکه نسبت نزدیکی با مهندس موسوی دارید که گفته بود :مهم نیست .من و همکارانم زیر گلوله باران در زمان جنگ عراق با ایران خدمات مخابراتی و الکترونیکی به صنایع جنگی ارائه می دادیم،باز هم سختی ها را تحمل خواهم کرد.



بازداشت شاپور کاظمی، "انتقام جویی" از میرحسین موسوی

کمپین بین المللی حقوق بشر با صدور بیانیه ای پرونده سازی برای شاپور کاظمی برادر زهرا رهنورد،همسر میرحسین موسوی را که به شیوه ای عادی برای فشار بر زندانیان و خانواده های آنان و جایگزینی برای شیوه صحیح، قانونی و انسانی دادرسی تبدیل شده محکوم کرده و خواهان آزادی سریع وی و تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی شد .

در همین زمینه هادی قائمی سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر گفت: "دستگیری و ادامه بازداشت شاپور کاظمی بیشتر به نوعی انتقام جویی شخصی از میرحسین موسوی شبیه بوده و این نوع قربانی کردن افراد با هدف وارد آوردن فشار بر موسوی به شدت نگران کننده است".

قائمی همچنین بابیان اینکه اعتراف گیری از زندانیان در شرایط دشوار و ایزوله زندان بدون ملاقات با خانواده و بدون هیچ گونه دسترسی به وکیل از مصادیق شکنجه بوده و مخالف قوانین موجود در جمهوری اسلامی است و تعهدات بین المللی ایران است خطاب به رئیس جدید قوه قضائیه ادامه داد: "باید نسبت به اصلاح سیستم دادرسی در ایران که به گفته خود وی "دارای خلاء های فراوان است" پرداخته، به شرایط بحرانی زندانیان سیاسی رسیدگی کامل کرده و نسبت به محاکمه هر چه سریعتر نیروهای خودسر و متخلف مسئول در بازداشت افراد، از جمله مهندس شاپور کاظمی و شکنجه و بدرفتاری با آنان اقدام نماید".

از سوي یگر فعالان صنعت مخابرات كشور ضمن تاکید بر این‌که شاهپور کاظمی یکی از کارآفرینان بخش صنعت کشور با سی و چهار سال سابقه خدمت است خواستار حفظ حقوق و شان و جايگاه علمي مهندس كاظمي و جلوگيري از تضعيع حقوق شهروندي و آزادي وی شدند.

همچنین سیصد نفر از متخصصین- مدیران و كاركنان كارخانه منابع تغذیه الكترونیك طی نامه ای به رییس قوه قضائیه خواستار آزادی شاپوركاظمی در ماه مبارك رمضان شده بودند.

در این نامه با اشاره به شخصیت ممتاز علمی و غیر سیاسی مهندس كاظمی از اتهامات و افترائات وارده به این متخصص برجسته مخابراتی كشور انتقاد شده است. نویسندگان این نامه بر آزادی و اعاده حیثیت از این نخبه مخابراتی كشور تاكید كرده اند.


0 نظرات:

ارسال یک نظر